Czarnków - oficjalna strona miasta - www.czarnkow.pl




 
www.czarnkow.pl - Głowne założenia rozwojowe Miasta Czarnków

STRATEGIA ROZWOJU

 

 

 

KRÓTKIE OPRACOWANIE

PRZYBLIŻAJĄCE

ISTNIEJĄCE W GMINIE

AKTUALNE STRATEGICZNE

DOKUMENTY ROZWOJOWE:

 

1.    STRATEGIĘ ROZWOJU MIASTA CZARNKÓW NA LATA 2003-2014

 

oraz

 

2.    PLAN ROZWOJU LOKALNEGO MIASTA CZARNKÓW

 


       URZĄD MIASTA CZARNKÓW

       PLAC WOLNOŚCI 6

        64-700 CZARNKÓW

  www.czarnkow.pl

W marcu 2003 roku Władze Miasta Czarnków podjęły decyzję o przystąpieniu do opracowania Strategii Rozwoju Miasta. Do współpracy w tworzeniu tego ważnego dokumentu zaproszeni zostali doradcy z Wielkopolskiego Ośrodka Kształcenia i Studiów Samorządowych z Poznania. Wkrótce potem przystąpiono do zbierania materiałów potrzebnych do opracowania kompleksowego Raportu o Stanie Miasta, a następnie Strategii jego rozwoju.

 

Prace związane ze zbieraniem niezbędnych danych statystycznych, przygotowaniem "Raportu o Stanie Miasta", formułowaniem misji, celów i projektów realizacyjnych były prowadzone przez szeroki zespół osób, zarówno pracowników Urzędu, radnych, jak i reprezentantów różnych organizacji i instytucji, które na co dzień współpracują z Władzami Miasta Czarnków.

 

Po spotkaniach warsztatowych oraz dyskusjach w zespoach problemowych, prowadzonych wiosną i latem 2003 roku, powstały konkretne rekomendacje dotyczące rowoju Miasta w latach 2003-2014, które bazują na istniejących, rzeczywistych uwarunkowaniach zewnętrznych i wewnętrznych. Dodatkowymi elementami, do których odwołuje się ta Strategia są: koncepcja zrównoważonego rozwoju ze Szczytu Ziemi w Rio de Janeiro oraz różnego rodzaju krajowe dokumenty planistyczne, takie jak Strategia Rozwoju Województwa Wielkopolskiego, czy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego. Realizacja projektów, które zostały uwzględnione w tym dokumencie, będzie przyczyniać się do wypełniania zawartych w nich założeń.

 

Strategia nie jest dokumentem zarządzania operacyjnego, który tak jak budżet miasta, musi być wykonany. Jest to plan zamierzeń pokazujący kierunki rozwoju miasta. Jego wykonanie zależy od wielu instytucji i zewnętrznych czynników. Pokazuje on jednak faktyczny stan zasobów miasta w roku 2003 i stanowi początek nowego, wieloletniego procesu rozwoju. Wyznaczone projekty realizacyjne będą zapewne modyfikowane przez zmieniające się warunki zewnętrzne, ale zawsze powinny być zbieżne z misją miasta, która mówi o rozwoju gospodarczym i turystycznym przy zapewnieniu bezpieczeństwa oraz stwarzaniu przyjaznych warunków życia dla mieszkańców.

 

 

Struktura strategii, misja, cele, PROGRAMY I prOJEKTY strategiczne

 

 

Struktura strategii

 

Najważniejszym, wyjściowym elementem jest misja rozwoju miasta, która określa, jaki powinien być kierunek rozwoju miasta w perspektywie następnych kilkunastu lat i jakie są priorytety samorządu w działaniach na rzecz zaspokojenia potrzeb mieszkańców. Sama misja jest sentencją, która najlepiej ujmuje główne kierunki działania samorządu, jednocześnie wskazuje priorytety działalności w najbliższych latach, ale przede wszystkim jest najlepszym podsumowaniem całego opracowywanego planu strategicznego.

 


Strategia jest zorganizowana na kilku poziomach, strukturą swoją przypomina piramidę, której wierzchołek stanowi misja. Następnie wyróżniono niższe poziomy planowania:

  1. Cele strategiczne
  2. Programy strategiczne
  3. Projekty realizacyjne
  4. Zadania do wykonania.

 

Każdy cel, program i projekt zostają w dokumencie strategii dokładnie uzasadnione  i scharakteryzowane.

 

 

Należy pamiętać, iż strategia jako dokument kierunkowy pełni funkcję:

 

DROGOWSKAZU

 

w realizacji przedsięwzięć miasta.

 

Dlatego podane w szczegółowych tabelach projektów, jak i w ich opisach informacje (zadania, koszty realizacji, czy jednostki wykonujące) są propozycjami realizacji celów strategicznych w dążeniu do wypełnienia misji. Projektów tych nie należy uważać za zamknięte - przeciwnie, wraz ze zmieniającymi się warunkami wewnętrznymi i zewnętrznymi należy rozważać możliwość aktualizowania i poszerzania strategii i to na każdym poziomie planowania. Częsta aktualizacja strategii umożliwi utrzymanie jej aktualności przez szereg nadchodzących lat.

 

 

 

DEKLARACJA MISJI  I  CELE STRATEGICZNE  miasta  Czarnkowa

 

 

Misja miasta Czarnkowa

 

Misja określa, jaki powinien być wizerunek miasta w perspektywie następnych kilkunastu lat i jakie są priorytety samorządu w działaniach na rzecz zaspokojenia potrzeb mieszkańców.
Jest ona sentencją, która najlepiej ujmuje główne kierunki działania samorządu, jednocześnie wskazuje priorytety działalności w najbliższych latach, ale przede wszystkim jest najlepszym podsumowaniem całego opracowywanego planu strategicznego.

 

Na podstawie analizy silnych stron oraz braków i problemów, biorąc pod uwagę wszystkie zidentyfikowane uwarunkowania rozwoju miasta, sformułowano następującą deklarację:

 

Czarnków to centrum gospodarcze i administracyjne

wspaniałej nadnoteckiej krainy.

To miejsce pracy i wypoczynku,

miejsce w którym można bezpiecznie i ciekawie żyć.

 

 

Rozwój miasta ma więc nastąpić między innymi w oparciu o rozwój gospodarczy (przy poszanowaniu środowiska naturalnego) i turystyczny, przy zapewnieniu odpowiedniego spektrum usług oferowanych mieszkańcom. Rozwój gospodarczy miasta niewątpliwie powoduje zarówno większe możliwości rozwoju infrastruktury i świadczenia usług na rzecz ludności (dzięki większym dochodom budżetu miasta), jak i przyczynia się do większych dochodów indywidualnych gospodarstw domowych, co bezpośrednio przekłada się na poziom życia mieszkańców.

 

Cele strategiczne

 

W rezultacie przeprowadzonych warsztatów strategicznych sformułowano trzy strategiczne cele rozwoju miasta Czarnkowa. Wytyczają one główne kierunki rozwoju miasta. Ich realizacja w perspektywie 10-letniej powinna doprowadzić do osiągnięcia pożądanego stanu rozwoju miasta, określonego w jego misji. Cele te są następujące:

 

I. WSPIERANIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA

 

II ROZBUDOWA INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ

 I POLEPSZANIE WIZERUNKU MIASTA

 

III. ROZWÓJ USŁUG SPOŁECZNYCH

 







 

 

PROGRAMY I PROJEKTY STRATEGICZNE

 

Opisy programów i projektów w Celu strategicznym nr I

 

WSPIERANIE ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA

 

PROGRAM 1.1. MIASTO PRZYJAZNE DLA INWESTORÓW I PRZEDSIĘBIORCÓW

Należy podkreślić, że samorząd lokalny nie dysponuje, zarówno z punktu widzenia uregulowań prawnych, jak i możliwości finansowych, narzędziami bezpośredniego wpływu na gospodarkę na terenie miasta. Nie oznacza to jednak, że samorząd nie może pełnić roli strony wspierającej i do pewnego stopnia stymulującej przemiany  w gospodarce i na rynku pracy miasta.

 

W związku z powyższym w Strategii Rozwoju Miasta Czarnków, bazując na wynikach prac w trakcie warsztatów strategicznych, uwzględniono cały szereg projektów strategicznych.

 

 

 

1.1.1.     Opracowanie i wdrożenie kompleksowej polityki wspierania przedsiębiorczości

 

Jako pierwszy projekt zamieszczono opracowanie polityki wspierania przedsiębiorczości, skupiającej się w tym punkcie na opracowaniu programu pomocowego, dotyczącego m.in. przesunięć terminów, bądź umorzenia podatków należnych miastu. Taki program pomocowy musi być zgodny z ustaleniami zawartymi w Ustawie o Pomocy Publicznej i musi zostać pozytywnie zaopiniowany przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Istotne jest, aby dokument został uchwalony przed wejściem Polski do Unii Europejskiej, gdyż w takim przypadku pomoc publiczna będzie mogła być udzielana bez konieczności opiniowania w Brukseli.

 

 

1.1.2.     Rozwój systemu kompleksowej obsługi przedsiębiorców w Urzędzie Miasta

 

W Starostwie Powiatowym w Czarnkowie uruchomiono już działalność punktu obsługi podmiotów gospodarczych, który dysponuje aktualną i szeroką bazą danych. Punkt ten ma za zadanie m.in. prowadzenie doradztwa w zakresie obsługi prawnej i finansowej. Jego funkcjonowanie ma na celu udostępnienie podstawowej wiedzy w tych dziedzinach szczególnie małym przedsiębiorstwom i osobom fizycznym - mieszkańcom całego powiatu prowadzącym działalność gospodarczą. Od początku roku 2004 większość etapów procesu inwestycyjnego obejmie samorząd powiatowy.

 

W Urzędzie Miasta usprawniono już proces rejestracji nowych podmiotów, który przebiega zgodnie z wypracowanymi procedurami. W sytuacji, kiedy dostępność informacji jest jedną z przesłanek rozwoju gospodarczego miasta, korzystne będzie jeszcze stworzenie bazy danych i systemu obiegu informacji o istniejących i nowo rejestrowanych podmiotach gospodarczych, które uruchamiają działalność gospodarczą w mieście, tak aby ułatwić tym podmiotom funkcjonowanie na rynku. Szczególnie istotna byłaby pomoc informacyjna, dotycząca dostępnych środków pomocowych Unii Europejskiej, przeznaczonych na różnego rodzaju działalność oraz możliwość pozyskania informacji o jednostkach, w których można uzyskać konkretną i bezpośrednią pomoc w tym zakresie. Ważne jest również przekazanie przedsiębiorcom wiedzy nt. funkcjonowania rynków w Unii Europejskiej.

 

Biuro takie (działające w ramach Biura Promocji i Rozwoju) powinno także ściśle współpracować z innymi jednostkami w dziedzinie promocji samego miasta, jak i kluczowych produktów wytwarzanych w mieście, m.in. produktów mleczarskich, piwa oraz innych, ustalonych wspólnie z zainteresowanymi przedsiębiorcami.

 

W ramach niniejszego projektu jako osobne zadanie wyodrębniono stworzenie systemu współpracy władz miasta z organizacjami zrzeszającymi podmioty gospodarcze. Współpraca taka jest istotna, jeśli nie konieczna dla sprawnego i zrównoważonego rozwoju gospodarczego miasta i rozwiązywania niektórych problemów lokalnych firm. Do zadań odpowiednich komórek w Urzędzie Miasta będzie należało organizowanie periodycznych spotkań z szerokim gronem przedsiębiorców, jak również z węższymi grupami, reprezentującymi określone sektory lokalnej gospodarki. Tematyka i terminy takich spotkań będą ściśle uzależnione od identyfikowanych bieżących potrzeb, zarówno przedsiębiorców, jak i władz miasta i mogą dotyczyć m.in. takich spraw, jak polityka podatkowa miasta, czy tworzenie polityki oświatowej, odpowiadającej zapotrzebowaniom miejscowego biznesu, itp.

 

 

1.1.3.     Wyznaczenie i przygotowanie terenów pod inwestycje, doprowadzenie mediów

 

W najbliższych latach prowadzone będą działania zmierzające do przygotowania i promocji takich gruntów, których pierwszym etapem będzie opracowanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta, a następnie planu układu komunikacyjnego i planu zagospodarowania przestrzennego terenów miasta przeznaczonych pod nowe inwestycje.

 

 

1.1.4.     Wykorzystanie źródeł geotermalnych w celu podniesienia atrakcyjności gospodarczej, rekreacyjnej i ekologicznej miasta

 

Odkrycie pod Czarnkowem wód geotermalnych przyczyniło się do powstania w grudniu 1996 roku Geotermii-Czarnków Spółki z o.o. Większościowym jej udziałowcem zostało Miasto Czarnków. Początkowo, firma zajmowała się wyłącznie przygotowaniem finansowania inwestycji, związanej z wykorzystaniem wód geotermalnych do ogrzewania miasta. Prace w tym temacie nadal trwają. Inwestycja ma być przede wszystkim wykorzystana do zaopatrzenia miasta w energię cieplną (ogrzewanie), choć w planach jest szersze wykorzystanie gorących źródeł, jak choćby zaopatrzenia w wodę planowanej do budowy krytej pływalni.


 

 

PROGRAM 1.2. PROMOCJA MIASTA I POZYSKIWANIE ŚRODKÓW  

                             ZEWNĘTRZNYCH

 

Działalność promocyjna jest bardzo pomocna i wręcz niezbędna w celu pozyskania zarówno inwestorów zewnętrznych, jak i turystów odwiedzających miasto. Każda z tych grup poszukuje jednak innego rodzaju informacji i w innej formie plastycznej. W związku z tym konieczne jest ukierunkowanie działań promocyjnych podejmowanych przez władze miasta.

 

Innym projektem w ramach niniejszego programu jest spełnienie przez samorząd nowej i bardzo istotnej roli, a mianowicie inicjatora działań w zakresie pozyskiwania unijnych środków pomocowych.

 

 

1.2.1.      Promocja miasta, wykorzystanie strony internetowej

 

Aby sprostać wymaganiom coraz bardziej zatłoczonego rynku inwestycyjnego istotnym elementem jest również umiejętność posługiwania się nowoczesnymi metodami marketingowymi. Realizacja projektu ma na celu stworzenie dobrze przygotowanej, kompleksowej oferty inwestycyjnej. Prezentacja oferty w internecie i mediach oraz wykorzystanie wojewódzkich programów promocyjnych muszą tworzyć zintegrowany, spójny, efektywnie działający system.

 

Planowana działalność promocyjna miasta spełnia te wymogi i jest skierowana na podejmowanie i prowadzenie wielokierunkowych działań, do których należeć będzie m.in.: inwentaryzacja terenów inwestycyjnych, opracowanie specjalistycznych ofert inwestycyjnych, aktualizowanych co najmniej w cyklu rocznym, prowadzenie strony internetowej miasta, wydawanie publikacji multimedialnych i folderów reklamowych. Istotne jest, aby materiały informacyjne – foldery i informatory wydawane były również  w językach obcych celem dotarcia do jak najszerszego kręgu osób w kraju i za granicą.

 

W omawianym projekcie opisano podjęcie kilku działań promocyjnych, które zmierzać będą do polepszenia wizerunku miasta i przyciągnięcia zewnętrznego kapitału oraz turystów, należy przy tym pamiętać, że środki wydatkowane na promocję zawsze wydają się wysokie, jednak skutkują bardzo wieloma niepoliczalnymi skutkami.

 

 

1.2.2.      Wykształcenie systemu pozyskiwania środków zewnętrznych

 

Celem realizacji projektu jest aktywne działanie Urzędu Miasta i podmiotów mających swą siedzibę na terenie miasta przy ubieganiu się o środki finansowe z funduszy pomocowych Unii Europejskiej, zarówno na działania inwestycyjne, jak i działania usługowe, w szczególności w zakresie działań na rynku pracy.

 

Ponieważ dla realizacji bardzo wielu zadań w dokumencie strategicznym przewidziano współfinansowanie z środków zewnętrznych, więc od sprawnej realizacji niniejszego projektu zależeć będzie sukces całego spektrum innych projektów i co za tym idzie tempo rozwoju miasta.

 

 


 

Opisy programów i projektów w Celu strategicznym nr II

 

ROZBUDOWA INFRASTRUKTURY I POLEPSZANIE WIZERUNKU MIASTA

 

 

PROGRAM 2.1. TRANSPORT

 

W czasie prac nad strategią rozwoju miasta Czarnkowa istotnym elementem, zasługującym na wyodrębnienie w osobnym programie były drogi wraz z systemem komunikacji, bowiem jednym z podstawowych warunków dalszego rozwoju miasta jest istnienie efektywnego i dobrze utrzymanego systemu transportowego.

 

Podobnie jak w większości miast w Polsce, również w Czarnkowie układ komunikacyjny nie odpowiada obecnej skali natężenia ruchu drogowego. Dlatego też niezbędne są bardzo duże inwestycje, które pozwolą na lepsze zorganizowanie ruchu w mieście oraz zapewnią odpowiednią liczbę miejsc parkingowych, a przede wszystkim przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

 

 

2.1.1. Budowa obwodnicy

 

Budowa obwodnicy Czarnkowa jest jednym z najważniejszych działań przewidzianych do realizacji w najbliższych latach. Przeprowadzenie tej inwestycji uzasadnia wielość celów, które zostaną zrealizowane dzięki niej. Po pierwsze, obwodnica znacząco przyczyni się do rozwoju gospodarczego miasta: otworzy nowe tereny inwestycyjne, udrożni ruch turystyczny i towarowy oraz poprawi komunikację do już istniejących firm. Po drugie należy pamiętać, iż ruch tranzytowy, przejeżdżający obecnie przez miasto, wywołuje bardzo duże zagrożenie, zwłaszcza w okresie letnim, kiedy to jego natężenie znacznie wzrasta. Przejeżdżające samochody osobowe i ciężarowe nie przestrzegają ograniczeń prędkości w terenie zabudowanym, stwarzając realne zagrożenie dla przechodniów i ruchu lokalnego, a przy tym przyczyniają się do bardzo dużego natężenia hałasu komunikacyjnego i zanieczyszczenia powietrza. Kolejnym bardzo istotnym celem budowy tej drogi jest eliminacja ruchu z wąskich ulic śródmieścia – zabytkowego układu urbanistycznego, który poddany zostanie etapowej rewitalizacji.

 

Problemem do tej pory był brak pieniędzy na realizację tego przedsięwzięcia (koszty szacowane są na ok. 30 mln zł). Nakłady na taką inwestycję przewyższają bowiem wielokrotnie możliwości finansowe budżetu miasta nawet bez uwzględniania innych koniecznych inwestycji w najbliższych latach. Jednak umieszczenie projektu w planach inwestycji drogowych Marszałka Województwa Wielkopolskiego znacznie przybliżyło perspektywę realizacji tak istotnego dla miasta przedsięwzięcia. 29 kwietnia 2003 r. Rada Miasta Czarnkowa podjęła uchwałę w sprawie przystąpienia do realizacji tej inwestycji i przeznaczenia na ten cel 50 tys. zł w 2003 r. i 1,96 mln zł w roku 2004. Zgodnie z tą uchwałą, zadania realizowane z budżetu miasta będą następujące:

-         studium wykonalności budowy obwodnic dla miasta Czarnkowa,

-         zmiana planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Czarnkowa,

-         wykup gruntów pod projektowaną budowę obwodnicy,

-         dokumentacja techniczna.

 

 


2.1.2. Budowa parkingów

 

 W związku z niewystarczająca liczbą parkingów na terenie miasta, przeznaczonych zarówno dla turystów odwiedzających miasto i okolice, jak również dla mieszkańców, należy podjąć działania mające na celu zagospodarowanie wielu terenów, zlokalizowanych w pobliżu centrum oraz na osiedlach na miejsca parkingowe. W szczególności dotyczy to rejonów ulic: Wronieckiej, Ogrodowej oraz osiedla Parkowego. Brak miejsc parkingowych jest szczególnie widoczny w dni handlowe, kiedy zaparkowanie w centrum miasta jest bardzo utrudnione. W Strategii Rozwoju Miasta Czarnków przewidziano więc budowę minimum 3 parkingów, o łącznym koszcie ok. 900 tys. zł.

 

 

2.1.3. Poprawa stanu nawierzchni na drogach, placach i chodnikach

 

Na terenie miasta jest ponad 13 km dróg gminnych, z których część wymaga pilnej modernizacji. Również stan wielu chodników wskazuje na tak duże zużycie, że konieczna jest ich wymiana. Prace wymienione w projekcie mają zdecydowanie przyczynić się do poprawy warunków komunikacyjnych dla wszystkich użytkowników i podniesienia poziomu bezpieczeństwa pieszych, zarówno dzieci jak i dorosłych poruszających się po drogach.

 

 

2.1.4. Budowa i modernizacja oświetlenia

 

W związku z faktem, iż przez teren miasta przebiega wiele dróg, stwarzających wysokie zagrożenie w zakresie bezpieczeństwa pieszych, oświetlenie terenów bezpośrednio przylegających do tych dróg daje wiele korzyści – przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo drogowe zarówno pojazdów, jak i pieszych, zwłaszcza tam, gdzie nie ma chodników. Jest również jednym z czynników, sprzyjających zmniejszeniu przestępczości i generalnie elementem poprawy poziomu życia w mieście. W ciągu najbliższych kilku lat przewiduje się montaż i modernizację (w zależności od potrzeb: wymiana lamp, kabli, słupów) punktów świetlnych, finansowaną m.in. z oszczędności w wydatkach na energię elektryczną, które powstaną w wyniku na zainstalowania energooszczędnych opraw lamp.

 

 

2.1.5. Budowa dróg i chodników

 

W związku z rozbudową osiedli i przygotowywaniem terenów pod nowe inwestycje, konieczna jest budowa nowych dróg lokalnych oraz chodników. Poza tym rozbudowa i modernizacja części istniejących już dróg (m.in. ul. Chodzieska) pozwoli na udrożnienie komunikacji w mieście i ułatwi dostęp do funkcjonujących już przedsiębiorstw, co często ma duże znaczenie dla ich rozwoju, gdyż na terenie miasta funkcjonuje wiele przedsiębiorstw nie posiadających bezpośredniego dostępu do drogi publicznej. Z tego powodu przed władzami samorządowymi przez cały okres realizacji strategii stoją zadania inwestycyjne, cechujące się wysoką kosztochłonnością, lecz niezbędne dla rozwoju i sprawnego funkcjonowania miasta.

 

Łączny koszt realizacji projektu jest szacowany na ponad 3 mln złotych i ma być pokryty przede wszystkim z budżetu miasta, choć być może zaistnieje możliwość pozyskania na ten cel środków zewnętrznych, w tym w szczególności z unijnych funduszy strukturalnych.

 

 


 

Program 2.2. Sfera wizualno-przestrzenna

 

Podobnie, jak budowa obwodnicy miasta, realizacja niniejszego programu jest jednym z istotniejszych działań na rzecz rozwoju Czarnkowa. Program zakłada poprawienie estetyki i użyteczności nie tylko budynków, ale całej przestrzeni tej najbardziej reprezentatywnej części miasta, czyli jego ścisłego centrum. Ma to silny związek również z oczekiwanym ożywieniem gospodarczym tego kluczowego obszaru miasta oraz rozwiązaniem licznych problemów społecznych, które właśnie tutaj są szczególnie widoczne. Odnowione centrum stanie się miejscem atrakcyjnym dla mieszkańców, inwestorów oraz znacznie zwiększy potencjał turystyczny miasta. Bardzo istotnym elementem realizacji tego programu będzie również nacisk na ochronę środowiska (wymiana systemów grzewczych).

 

Jednak już na wstępie realizacji tego projektu należy uporać się z problemem wyniesienia czołgu z rynku miasta, jako obiektu stwarzającego dysonans architektoniczny.

 

 

2.2.1. Rewitalizacja starej części miasta

 

Celem realizacji projektu rewitalizacji jest przede wszystkim poprawa funkcjonalności, stanu technicznego, estetyki budynków poprzez wymianę częściową lub całkowitą substancji albo dokonanie remontów kompleksowych, a także likwidacja „dymiących" systemów grzewczych. W zależności od stanu budynku oraz zaleceń konserwatora zabytków, budynki będą bądź remontowane, bądź wyburzane i przywracane w pierwotnym wyglądzie. Po dokonaniu poprawy funkcjonalności budynków sukcesywnie odnawiane będą elewacje frontowe. Dzięki tym zabiegom wartości nieruchomości znacząco wzrosną, a tym samym powinno dojść do zmiany struktury  i rozwiązania licznych problemów społecznych.

 

Innym zasadniczym zadaniem w ramach tego projektu jest modernizacja rynku.

Projekt zakłada zmianę zagospodarowania rynku miasta, na którą złożą się m.in. następujące działania:

-         sprawdzenie i konieczna wymiana elementów infrastruktury technicznej (wodociągi, kanalizacja, gaz),

-         wymiana nawierzchni ulic z aranżacją architektoniczną (oświetlenie, umeblowanie),

-         likwidacja barier architektonicznych (krawężniki, progi),

-         wyniesienie czołgu i przeniesienie prochów żołnierzy,

-         nowe ukształtowanie zieleni,

-         uzyskanie wzrostu ilości miejsc parkingowych,

-         poprawa komfortu ruchu pieszych i rowerzystów (przede wszystkim na skutek wyniesienie ruchu tranzytowego poza miasto).

 

 

 

Program 2.3. Ochrona środowiska

 

Dbałość o środowisko jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju nowoczesnej gospodarki. Wszystkie samorządy na terenie kraju realizują programy tego typu w celu powstrzymania degradacji środowiska i zachowania istniejących zasobów naturalnych.
W ramach tego programu Czarnków będzie realizować inwestycje w poprawę gospodarki odpadami stałymi oraz w ograniczenie zanieczyszczeń powietrza pochodzących z kotłowni.


 

 

2.3.1. Wprowadzenie systemu pełnej selekcji odpadów

 

System gospodarki odpadami może przede wszystkim polegać na selektywnej zbiórce odpadów, przetwarzaniu i gospodarczym wykorzystaniu odzyskanych surowców. W tym przypadku bardzo ważna jest również akcja informacyjna i promocja tej formy gospodarowania odpadami, tak by społeczeństwo zechciało włączyć się w akcję segregacji odpadów, która powinna rozpoczynać się w każdym gospodarstwie domowym. Zapewnienie odpowiednich i oznakowanych pojemników jest podstawowym i niezbędnym warunkiem do powodzenia tej akcji. Przyjęcie systemu segregacji i przetwarzania odpadów zmniejszy ilość odpadów składowanych na wysypisku, a tym samym zmniejszy uciążliwość dla środowiska.

 

 

Segregacja odpadów może być realizowana różnymi sposobami:

 

ˇ        Segregacja „u źródła" – polega m.in. na zbieraniu – w miejscu ich powstawania różnych frakcji odpadów, do specjalnie do tego celu przeznaczonych oddzielnych urządzeń (pojemników, worków, itp.),

ˇ        Segregacja w kontenerach ustawionych „w sąsiedztwie" – polega na gromadzeniu wydzielonych przez mieszkańców surowców w specjalnych, odpowiednio oznakowanych kontenerach do selektywnej zbiórki odpadów użytecznych; kontenery ustawiane są w wybranych punktach miast i obsługują przeważnie ok. 500-1000 gospodarstw domowych,

ˇ        Segregacja „wtórna" – polega na segregacji odpadów w stacjach segregacji lub w zakładach unieszkodliwiania,

ˇ        Segregacja sposobem kombinowanym – będąca połączeniem poprzednio wymienionych metod.

 

2.3.2. Ograniczanie „niskiej emisji"

 

Dopóki w fazę realizacji nie wejdzie projekt wykorzystania źródeł geotermalnych do celów ogrzewania miasta, konieczna jest modernizacja istniejącej bazy. Do zadań przewidzianych do realizacji w najbliższej przyszłości należą:

-               przejęcie kotłowni na Siedmiogórze od Czarnkowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i połączenie systemu ciepłowniczego osiedla Słonecznego i Siedmiogóry,

-               likwidacja kotłowni na os. Słonecznym i modernizacja kotłowni ul. Siedmiogóra,

-               wymiana sieci cieplnej os. Siedmiogóra na preizolowane,

-               modernizacja kotłowni na os. Parkowym. Kotłownia będzie opalana tak jak dotychczas miałem, po modernizacji wzrośnie sprawność kotłów.

 

 


 

Opisy programów i projektów w Celu strategicznym nr III

 

ZWIĘKSZENIE POZIOMU ŚWIADCZENIA

USŁUG SPOŁECZNYCH

 

Jak wcześniej wspomniano, zaspokojenie podstawowych potrzeb z zakresu infrastruktury technicznej jest najważniejszym oczekiwaniem mieszkańców pod adresem władz miasta.
Na obecnym poziomie rozwoju cywilizacyjnego powyższe potrzeby są jednak w dużej mierze zaspokajane i coraz częściej jest to traktowane jako coś oczywistego. W tej sytuacji nie mniej istotne stają się potrzeby wyższego rzędu, polegające na dostępności tzw. usług społecznych, takich jak usługi zdrowotne, opieka społeczna, oświata, kultura, sport i rekreacja, a także zapewnienie mieszkańcom bezpieczeństwa.

 

 

Program 3.1. Oświata i kultura

 

Z przeprowadzonej analizy sytuacji w mieście wynika, że w omawianych dziedzinach wiele w ostatnich latach zostało zrobione (przede wszystkim wybudowano nową halę sportową), lecz mimo to istnieje jeszcze dużo braków, których wyeliminowanie przewidziano w projektach strategicznych, zaproponowanych w omawianej Strategii Rozwoju Miasta Czarnków. Dotyczą one przede wszystkim rozbudowy i poprawy stanu obiektów szkolnych oraz modernizacji placówek kulturalnych.

 

 

3.1.1.   Modernizacja infrastruktury Gimnazjum

 

W trakcie prac nad strategią w miarę możliwości szczegółowo określono potrzeby placówek oświatowych, dotyczących prac budowlano-remontowych przewidywanych w najbliższych latach.

 

Przeprowadzona analiza wskazała na potrzebę następujących remontów i modernizacji w obiektach Gimnazjum:

-        wymiana posadzek w salach lekcyjnych

-        wymiana stolarki drzwiowej

-        ocieplenie i nowa elewacja

-        budowa boiska ze sztuczną nawierzchnią i nowa infrastruktura sportowa (bieżnie, skocznie, trybunki na skarpie)

-        nadbudowa łącznika o jedną kondygnację (szerokość 12 m) i urządzenie tam nowych sal lekcyjnych i pomieszczeń socjalnych.

 

Ponadto istnieje koncepcja zamiany likwidacji funkcji sportowej starej sali gimnastycznej i jej przebudowa na sale lekcyjne.

 

Inwestycje te, szczegółowo rozpisane na najbliższych kilka lat, pochłoną znaczące środki, są jednak w dużej części niezbędne dla dalszego sprawnego funkcjonowania tej placówki oświatowej, a należy pamiętać, iż stan placówek oświatowych ma duży wpływ na poziom kształcenia, a więc i szanse rozwoju dzieci i młodzieży w mieście.


 

 

3.1.2.   Modernizacja infrastruktury Szkoły Podstawowej

 

Najważniejszym zadaniem inwestycyjnym dla Szkoły Podstawowej jest modernizacja boiska i zagospodarowanie terenów wokół niego, a także modernizacja starego budynku szkoły. Boisko wymaga wykonania drenażu i położenia nowej nawierzchni trawiastej lub sztucznej. Wokół boiska niezbędne jest nasadzenie krzewów i innej roślinności, w celu zahamowania spływu wody na płytę boiska. Natomiast w starym budynku tej placówki do wykonania konieczny jest gruntowny remont wnętrz (niedawno dokonano remontu dachu i wymiany okien). Wymienione muszą zostać m.in. posadzki i stolarka drzwiowa oraz odremontowana klatka schodowa.

 

Poza wymienionymi zadaniami, przewidzianymi do realizacji w perspektywie najbliższych 3 lat, na rok 2015 przewidziano wymianę okien w nowym budynku szkoły, a jej koszt wstępnie oszacowano na ok. 1 mln zł.

 

 

3.1.3.   Doposażenie Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w sprzęt i oprogramowanie komputerowe

 

Obecnie nie ulega wątpliwości, że XXI wiek będzie wiekiem, w którym komputer będzie stanowił podstawowe narzędzie pracy, a także wyposażenie większości gospodarstw domowych. Nieznajomość jego sprawnej obsługi będzie oznaczała prędzej czy później pewną degradację, jeżeli nie społeczną, to na pewno zawodową. Z tego powodu niezmiernie istotne jest, aby każdy uczeń już na etapie edukacji podstawowej miał zapewnioną możliwość nauki obsługi komputera.

 

W związku z powyższym, jednym z najistotniejszych programów strategicznych dla miasta jest posiadanie nowoczesnych pracowni komputerowych przez szkoły. Aby ten cel zrealizować, nie wystarczy zachować obecnego stanu wyposażenia, ale należy posiadaną bazę stale rozbudowywać przez zakupy i modernizacje istniejącego sprzętu. Do większych zadań należy organizacja nowych sal komputerowych, wyznaczona na lata: 2005 w Szkole Podstawowej oraz 2007 w Gimnazjum.

 

Celem realizacji projektu jest wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkich uczniów z terenu miasta oraz zapewnienie młodzieży lepszego przygotowania do dalszej drogi edukacyjnej i w konsekwencji lepszego startu zawodowego.

 

 

3.1.4.   Remonty i modernizacje budynków instytucji kultury

 

Stan budynków instytucji kultury jest coraz gorszy i wymaga pilnej modernizacji.    
W ramach projektu przewidziano do wykonania modernizacje w następujących obiektach:

-         w Miejskim Centrum Kultury – remont 3 toalet oraz gruntowny remont sali towarzyskiej (posadzki, wystrój, scena)

-         w amfiteatrze w Parku Miejskim – wymiana pokrycia dachu, wzmocnienie sceny i remont zaplecza socjalnego

-         w budynku Muzeum – ocieplenie szczytów, wymiana stolarki i podłóg oraz przygotowanie pomieszczenia na nową salę wystawową i magazynową.

 


 

 

Program 3.2.   Sport i turystyka

 

W programie tym istotne jest stworzenie elementów spójnej i długofalowej polityki – modernizacji i rozwoju w mieście lokalnych zasobów sportowo-rekreacyjnych, w taki sposób, aby stanowiły bazę dla rozwoju społeczeństwa, przy zachowaniu istniejących zasobów środowiska naturalnego.

 

Najbogatsze walory rekreacyjne nie przyciągną do miasta gości, jeśli pozostaną nieznane i nierozpropagowane. W tym celu przygotowane zostaną projekty rozwinięcia usług turystycznych i wypromowania ich poza obszarem miasta.

 

 

3.2.1.   Modernizacja i remonty basenu i bazy OSiR

 

Projekt zakłada kompleksową, aczkolwiek rozłożoną na wiele lat modernizację basenu i terenów wokół niego. Pierwszym etapem założonym do realizacji na lata 2007-2008 będzie modernizacja niecki basenu oraz wymiana rur doprowadzających wodę. Następne zadania to zagospodarowanie infrastruktury wokół basenu, modernizacja budynku biurowego i zorganizowanie w nim miejsc noclegowych oraz remont zabudowań wokół basenu (szatnie, natryski, przebieralnie)

Szczególnie istotna będzie wymiana orurowania basenu, gdyż obecnie coraz więcej rdzy przedostaje się do pomp tłoczących wodę.

 

Inwestycje te, rozpisane do roku 2014, pochłoną prawdopodobnie przeszło 8 mln zł. Są jednak w dużej części niezbędne dla dalszego funkcjonowania basenu w mieście.

 

3.2.2. Budowa basenu krytego

 

Odległa perspektywa realizacji tego projektu związana jest z tym, że budowa basenu będzie możliwa dopiero po pełnym uruchomieniu działalności przez spółkę Geotermia i rozpoczęciu wydobycia źródeł termalnych na szeroką skalę. Przewiduje się, że basen będzie zasilany właśnie z tego źródła, a woda będzie miała temperaturę ok. 30-40oC.

 

Koszty budowy basenu będą bardzo wysokie i niezbędne będzie wsparcie środkami pozyskanymi z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, jak również będzie należało  podjąć starania o dofinansowanie ze środków pomocowych Unii Europejskiej.

 

 

3.2.3. Budowa bazy sportowo-rekreacyjnej nad Notecią

 

Kolejny projekt rozwoju infrastruktury sportowo-rekreacyjnej ma sprzyjać nie tylko lepszej integracji miasta z rzeką Noteć ale realizacja projektu ma zapewnić podniesienie atrakcyjności turystycznej oraz gospodarczej miasta oraz sprzyjać powstawaniu nowych miejsc pracy w usługach turystycznych. Zawiera się w tym kilka dużych zadań, a przede wszystkim: modernizacja Łazienek Czarnkowskich, budowa przystani przy OSiR i przy Łazienkach Czarnkowskich oraz bazy hotelowej przy powstałej przystani, a także pierwszy etap realizacji ścieżek rowerowych. W tym przypadku również muszą być czynione starania o pozyskanie funduszy unijnych, natomiast zakłada się, iż baza hotelowa będzie budowana w oparciu o kapitał prywatnego inwestora.

 

Z tej grupy zadań jako pierwsze do zrealizowania wyznaczono modernizację placu nad Notecią – Łazienek Czarnkowskich i budowę tam przystani. Do niezbędnych prac należy podniesienie terenu, instalacja sanitariatów i doprowadzenie wody. Konieczne jest również odpowiednie przygotowanie miejsca biwakowego dla uczestników spływów kajakowych Notecią.

 

 

3.2.4.  Promocja turystyczna miasta i wykorzystanie internetu

 

Wszyscy wiedzą, że promocja jest elementem niezbędnym do prowadzenia jakiegokolwiek przedsięwzięcia w warunkach gospodarki rynkowej.

 

Czarnków posiada własną często aktualizowaną, dobrą stronę w Internecie www.czarnkow.pl.
Nie jest to w dzisiejszych czasach sprawa banalna, gdyż niesie konieczność ciągłego uaktualniania i prowadzenia polityki popularyzacji adresu miasta, który w dzisiejszym zatłoczonym świecie informacji jest obiektem troszkę tylko łatwiejszym do znalezienia niż przysłowiowa igła w stogu siana. Projekt ten ma również na celu stworzenie dostępu do informacji o istniejących zasobach turystycznych w Urzędzie Miasta. Informacji opracowanej na podstawie przygotowanych do strony www materiałów, będących jeszcze obszerniejszym materiałem poznawczym do przeglądania.

 

Promocja i organizacja kolejnych atrakcji są elementami rozwoju popytu na świadczone usługi turystyczne i rekreacyjne w mieście. Ważne jest również współdziałanie z innymi podmiotami samorządowymi w tym zakresie, zwłaszcza ze Starostwem Powiatowym i Urzędem Marszałkowskim.

 

Istotnym zadaniem jest również przygotowanie i prowadzenie „Punktu Informacji Turystycznej", funkcjonującego przy Biurze Obsługi Klienta na parterze  w budynku Urzędu Miasta.

 

Program 3.3.   Sfera społeczna

 

W zakresie opieki społecznej działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej spotyka się z licznymi problemami, spowodowanymi przede wszystkim ograniczonymi środkami, zwłaszcza w obliczu coraz większej liczby rodzin wymagającej pomocy, miedzy innymi z powodu ubóstwa. W programie jednak szczególny nacisk został położony na opiekę nad najsłabszymi - dziećmi ze środowisk ubogich i patologicznych. W obliczu „starzenia się" społeczeństwa miasta, również coraz istotniejsze stają się zadania ukierunkowane na aktywizację właśnie tej grupy osób. Do bardzo ważnych zadań będzie należało też umacnianie społeczeństwa obywatelskiego i współpraca instytucji publicznych z organizacjami pozarządowymi w zakresie integracji działań podejmowanych na rzecz różnych grup społecznych. Innym projektem umieszczonym w Strategii jest rozwój budownictwa w systemie TBS, skierowany przede wszystkim do osób, których nie stać na zakup mieszkania na wolnym rynku.

 

 

3.3.1.  Rozwój budownictwa w systemie TBS

 

 

Oferta mieszkań oddawanych do użytku w tym systemie skierowana jest przede wszystkim do mniej i średniozamożnych osób, które nie mogą sobie pozwolić na zakup mieszkania na wolnym rynku, a które nie posiadają tytułu prawnego do innego lokalu mieszkalnego w Czarnkowie.

 


 

3.3.2. Opieka nad dziećmi ze środowisk osób bezrobotnych  i  patologicznych

 

W ramach tego projektu przewidziano przede wszystkim zwiększenie liczby zajęć pozaszkolnych dla dzieci (imprezy sportowe i kulturalne), organizowanie letniego i zimowego wypoczynku (półkolonie oraz wyjazdy realizowane w ramach programów profilaktyki Caritas i TPD), prowadzenie programów profilaktycznych w szkołach. Do innych również niezmiernie ważnych przedsięwzięć ze względu na wyrównywanie szans rozwoju dzieci i młodzieży należy przede wszystkim funkcjonowanie świetlicy socjoterapeutycznej „Przylesie", a także finansowa pomoc najbiedniejszym w formie stypendiów naukowo-socjalnych.

 

Realizacja tych przedsięwzięć ma na celu wzbogacenie szkolnego procesu dydaktyczno-wychowawczego i jest niezbędnym elementem prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży, ich samodzielnego myślenia oraz twórczej ekspresji.

 

 

3.3.3. Aktywizacja osób starszych

 

W związku ze stopniowym „starzeniem się" polskiego i czarnkowskiego społeczeństwa, niezbędne jest podjęcie kompleksowych działań skierowanych na rozwiązywanie problemów starszych mieszkańców miasta.

 

W ramach niniejszego projektu zaproponowano szereg działań, tworzących spójny system wsparcia osób starszych, a należy do nich m.in.: prowadzenie kółek zainteresowań, organizowanie wycieczek krajoznawczych i pikników, a także imprez okolicznościowych.

 

Nieco odrębnym i nowym zadaniem jest publikacja biuletynów informujących osoby starsze o ich uprawnieniach, a przede wszystkim możliwościach aktywnego włączenia się w różne aspekty funkcjonowania miasta. Broszura taka będzie rozprowadzana przez PKPS w urzędach, przychodniach i innych łatwo dostępnych dla osób starszych miejscach.

 

 

 

PROGRAM 3.4.  BEZPIECZEŃSTWO

 

 

3.4.1. Działania na rzecz utrzymania porządku i bezpieczeństwa na terenie miasta, współpraca z mieszkańcami

 

Ze wszystkich przeprowadzonych badań wynika, że społeczeństwo polskie czuje się coraz bardziej zagrożone o bezpieczeństwo własne i swojego mienia.

Celem projektu jest poprawienie stanu bezpieczeństwa na terenie miasta, uzyskane dzięki działaniom prowadzonym przez różne jednostki. Należeć do nich będzie przede wszystkim:

-         poprawa bezpieczeństwa na ulicach (wymiana zniszczonych znaków drogowych, lepsze oznakowanie przejść dla pieszych, zwłaszcza przy szkołach)

-         organizacja akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa wspólnie z mieszkańcami (Bezpieczne Miasto, Bezpieczne Osiedle)

-         zwiększenie liczby programów prewencyjnych

-         organizowanie współpracy między Strażą Miejską a Policją

-         budowanie zasad partnerstwa pomiędzy Strażą Miejską a społecznością lokalną.

 

 

 

 

 

3.4.2. Wprowadzenie systemu monitoringu wizyjnego miasta

 

Jednym z działań zmierzających do poprawy bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta jest przyjęta koncepcja budowy Systemu Monitoringu Wizyjnego Miasta. Jest to system, w którym kamery obserwują wybrane, w drodze wspólnych uzgodnień samorządu i służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny, rejony i przesyłają obraz do pomieszczenia, gdzie znajdują się monitory, środki łączności, którymi posługują się wykwalifikowani funkcjonariusze. Stanowi on więc połączenie środków technicznych z grupą osób reprezentujących służby porządkowe i ratownicze (Policja, Straż Miejska, Straż Pożarna, Pogotowie Ratunkowe).

 

Celem takiego przedsięwzięcia jest przede wszystkim osiągnięcie spadku przestępczości oraz wzrostu poczucia bezpieczeństwa obywateli. Ale system monitoringu ma także działanie prewencyjne, może stanowić narzędzie kontrolujące ruch uliczny, pozwala przeciwdziałać aktom wandalizmu, pozwala na szybką reakcję służb ratowniczych.

 

W 2003 roku, zgodnie z przyjętą koncepcją i w drodze wspólnych ustaleń władz miasta oraz służb porządku publicznego rozpoczęto inwestycję od zakupu i zamontowania  2 kamer na Urzędzie Miasta, skierowanych na obserwację pobliskich parkingów. W kolejnych latach planowana jest rozbudowa Systemu Monitoringu Wizyjnego Miasta, aż do osiągnięcia docelowego stanu: ok. 33-35 kamer.

 

 

3.4.3. Wprowadzenie systemu monitoringu wizyjnego szkół

 

Zarówno Liceum Ogólnokształcące, jak i Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych zostały już objęte systemem monitoringu wewnętrznego i zewnętrznego, który przynosi już bardzo pozytywne efekty w ograniczaniu przestępczości wśród młodzieży. W najbliższym czasie niezbędne jest przystąpienie do realizacji podobnego zadania w szkołach podlegających miastu, czyli Szkole Podstawowej oraz Gimnazjum. W obu tych placówkach wstępnie zaplanowano instalację po 10 kamer, które będą lokowane zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków.

=================================================================

 

PLAN ROZWOJU LOKALNEGO

 

Plan Rozwoju Lokalnego jest kolejnym, po Strategii, kompleksowym dokumentem wymaganym w przypadku ubiegania się o środki strukturalne. Obowiązek posiadania tego dokumentu nałożył Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Cezura czasowa planu obejmuje lata 2004-2006. W dokumencie wskazywane są także działania planowane na lata 2007-2013 (jest to kolejny okres programowania Unii Europejskiej).

Podstawą w pracach nad dokumentem były, przede wszystkim, Strategia Rozwoju Miasta Czarnków oraz Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego Gminy Miasta Czarnków.

Burmistrz Gminy Miasta Czarnków przygotowanie projektu Planu Rozwoju Lokalnego powierzył Zespołowi ds. Rozwoju Lokalnego.

 

Plan Rozwoju Lokalnego przedstawia sytuację społeczno-ekonomiczną Miasta, formułuje cele i opisuje strategie zmierzające do osiągnięcia rozwoju społecznego. Plan szacuje również spodziewane efekty planowanych przedsięwzięć i wpływ na przebieg procesów rozwojowych, a także wskazuje kierunki zaangażowania środków funduszy strukturalnych i środków własnych Gminy Miasta Czarnków.

 

Przygotowanie Planu Rozwoju Lokalnego poprzedzone było szerokimi konsultacjami z partnerami społeczno-gospodarczymi z terenu Gminy Miasta Czarnków w ramach odbywających się w dwóch edycjach warsztatów strategicznych. Ponadto umożliwiono wszystkim zainteresowanym zgłaszanie zadań do Planu Rozwoju Lokalnego za pośrednictwem Oficjalnego Serwisu Internetowego Miasta Czarnków. Projekt Planu uzyskał pozytywną opinię Komisji Budżetu i Rozwoju Gospodarczego i Komisji Społecznej Rady Miasta Czarnków.

 

Plan Rozwoju Lokalnego Gminy Miasta Czarnków będzie w latach 2004-2006 służył jako punkt odniesienia dla działań rozwojowych, podejmowanych z zasobów środków własnych, jak również pozwoli określić wysokość pomocy finansowej z funduszy unijnych.

 

Zadania do realizacji

 

Wszystkie działania dotyczące rozwoju Gminy Miasta Czarnków wynikają z przyjętej misji Czarnkowa:

Czarnków to centrum gospodarcze i administracyjne wspaniałej nadnoteckiej krainy.

To miejsce pracy i wypoczynku,

miejsce w którym można bezpiecznie i ciekawie żyć.

 

Szczegółowy sposób realizacji tej misji został określony w Strategii Rozwoju Gminy Miasta Czarnków na lata 2003 -2014 (i zostały opisane szczegółowo powyżej).

 

Poniżej przedstawiamy podsumowanie głównych priorytetów rozwojowych Czarnkowa zapisanych w Planie Rozwoju Lokalnego Miasta:

 

Zmiany w strukturze gospodarczej terenu

 

Jednym z priorytetów w działalności samorządu powinno być wspieranie rozwoju działalności gospodarczej, jako bardzo istotnego elementu walki z bezrobociem. Bez pracy w mieście pozostaje ponad 15% ludności zawodowo czynnej i choć jest to odsetek niższy niż średnia krajowa, to fakt ten ma wpływ nie tylko na ogólny poziom dochodów mieszkańców, ale jest potencjalnym źródłem wielu napięć społecznych i przyczynia się do niższych dochodów budżetu miasta.

Jednym z kierunków działań gminy będzie wyznaczenie i przygotowanie terenów pod inwestycje i doprowadzenie mediów.

 

Ważnym celem jest wykorzystanie źródeł geotermalnych w celu podniesienia atrakcyjności gospodarczej, rekreacyjnej i ekologicznej miasta

 

 

Rozwój systemu komunikacji i infrastruktury

 

Drogi służą nie tylko mieszkańcom miasta i działającym tutaj podmiotom gospodarczym, ale także ruchowi tranzytowemu oraz są jednym z podstawowych kryteriów przy wyborze lokalizacji inwestycji. Z tych powodów stanowią istotny element infrastruktury technicznej – ich wysoka jakość powoduje większą dostępność komunikacyjną miasta, która bardzo silnie sprzyja rozwojowi gospodarczemu.

 

Układ komunikacyjny w Czarnkowie nie odpowiada obecnej skali natężenia ruchu drogowego. Dlatego też niezbędne są bardzo duże inwestycje, które pozwolą na lepsze zorganizowanie ruchu w mieście oraz zapewnią odpowiednią liczbę miejsc parkingowych, a przede wszystkim przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa na drogach.

 

Budowa obwodnicy Czarnkowa jest jednym z najważniejszych działań przewidzianych do realizacji w najbliższych latach.

 

W związku z rozbudową osiedli i przygotowywaniem terenów pod nowe inwestycje, konieczna jest budowa nowych dróg lokalnych oraz chodników. Poza tym rozbudowa i modernizacja części istniejących już dróg (m.in. ul. Chodzieska) pozwoli na udrożnienie komunikacji w mieście i ułatwi dostęp do funkcjonujących już przedsiębiorstw, co często ma duże znaczenie dla ich rozwoju, gdyż na terenie miasta funkcjonują przedsiębiorstwa nie posiadające bezpośredniego dostępu do drogi publicznej.

 

Problem wyposażenia gospodarstw domowych w podstawowe elementy infrastruktury technicznej, takie jak telefony, czy dostęp do sieci wodociągowej, czy kanalizacyjnej, przestał już właściwie istnieć. Mimo tych postępów do zrobienia pozostało jeszcze wiele. Pełna infrastruktura techniczna oznacza bowiem również zaopatrzenie w źródła energii cieplnej, produkowanej przy poszanowaniu środowiska naturalnego, czy też zapewnienie dobrej jakości sieci dróg. Pod tym pojęciem kryje się także całkowite rozwiązanie kwestii odpadów stałych (odbiór, segregacja, utylizacja), czy też powszechny dostęp do światowej sieci internetowej. Tylko pełne podłączenie mediów jest w stanie zapewnić mieszkańcom miasta życie i rozwój na odpowiednim poziomie.

 

Poprawa stanu środowiska naturalnego

 

Dbałość o środowisko jest jednym z najważniejszych elementów rozwoju nowoczesnej gospodarki. Wszystkie samorządy na terenie kraju realizują programy tego typu w celu powstrzymania degradacji środowiska i zachowania istniejących zasobów naturalnych. W ramach tego programu Czarnków będzie realizować inwestycje w poprawę gospodarki odpadami stałymi oraz w ograniczenie zanieczyszczeń powietrza pochodzących z kotłowni oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych Ważnym celem ekologicznym jest ochrona przed hałasem komunikacyjnym i przemysłowym.

 

Dopóki w fazę realizacji nie wejdzie projekt wykorzystania źródeł geotermalnych do celów ogrzewania miasta, konieczna jest modernizacja istniejącej bazy.

 

 

Poprawa stanu środowiska kulturowego, rozwój zasobów ludzkich,
jakość życia

 

Podobnie, jak budowa obwodnicy miasta, jednym z najistotniejszych działań na rzecz rozwoju Czarnkowa jest modernizacja rynku i rewitalizacja starej części miasta.
Zakłada się poprawienie estetyki i użyteczności nie tylko budynków, ale całej przestrzeni tej najbardziej reprezentatywnej części miasta, czyli jego ścisłego centrum. Ma to silny związek również z oczekiwanym ożywieniem gospodarczym tego kluczowego obszaru miasta oraz rozwiązaniem licznych problemów społecznych, które właśnie tutaj są szczególnie widoczne. Odnowione centrum stanie się miejscem atrakcyjnym dla mieszkańców, inwestorów oraz znacznie zwiększy potencjał turystyczny miasta. Bardzo istotnym elementem realizacji tego programu będzie również nacisk na ochronę środowiska (wymiana systemów grzewczych).

 

Projekt zakłada zmianę zagospodarowania rynku miasta, na którą złożą się m.in. następujące działania:

-         sprawdzenie i konieczna wymiana elementów infrastruktury technicznej (wodociągi, kanalizacja, gaz),

-         wymiana nawierzchni ulic z aranżacją architektoniczną (oświetlenie, umeblowanie),

-         likwidacja barier architektonicznych (krawężniki, progi),

-         wyniesienie czołgu i przeniesienie prochów żołnierzy,

-         nowe ukształtowanie zieleni,

-         uzyskanie wzrostu ilości miejsc parkingowych,

-         poprawa komfortu ruchu pieszych i rowerzystów (przede wszystkim na skutek wyniesienie ruchu tranzytowego poza miasto).

 

Gmina Miasta Czarnków zamierza kontynuować unowocześniania bazy kulturalnej. Planowane działania określa Strategia Rozwoju Gminy Miasta Czarnków.

 

Istotne jest stworzenie elementów spójnej i długofalowej polityki – modernizacji i rozwoju w mieście lokalnych zasobów sportowo-rekreacyjnych, w taki sposób, aby stanowiły bazę dla rozwoju społeczeństwa, przy zachowaniu istniejących zasobów środowiska naturalnego.

Konieczne jest dalsze systematyczne doskonalenie bazy oświatowej.

 

 

Hierarchia zadań przyjętych do realizacji:

 

Hierarchizację zadań przyjętych do realizacji przeprowadzono dla zadań współfinansowanych z budżetu Gminy Miasta Czarnków, kierując się oceną dokonaną  przez zespół do spraw rozwoju, mieszkańców i radnych.

Lista nie ma charakteru stałego. Zmiany mogą wiązać się z możliwościami pozyskania środków na realizację zadań.

 

Przy ustalaniu hierarchii wzięto pod uwagę ważność realizacji zadania dla rozwoju Gminy Miasta Czarnków jak również konieczność kontynuacji niektórych rozpoczętych przedsięwzięć oraz możliwość rozpoczęcia nowych inwestycji.

 

Hierarchia zadań przyjętych do realizacji:

 

1)      Obwodnica miasta Czarnkowa

2)      Przebudowa ulicy Zamkowej, Strumykowej i Harcerskiej

3)      Budowa mieszkań w systemie TBS - udział finansowy miasta w budowie budynków TBS

4)      Przebudowa ulic w centrum miasta - I etap (Pl.Wolności, ulice:.Kościelna, Rzemieślnicza, odcinek Kościuszki, Thiela)

5)      Budowa ul.Orzechowej

6)      Rewitalizacja obiektów komunalnych

7)      Uzbrojenie terenu, budowa ulicy Orłowskiego

8)      Droga osiedlowa na Os.Parkowym

9)      Droga doj. do terenów przemysłowych (ul.Chodzieska)

10)  Dokończenie budowy ul. Jasna

11)  Budowa ulicy Widokowej

12)  Budowa ulicy Leśnej

13)  Poszerzenie ulicy Rolnej

14)  Droga dojazdowa osiedlowa Ogrodnicze II

15)  Dokończenie modernizacji oświetlenia drogowego ulicy Wronieckiej

16)  Budowa drogi łącznika ulicy Krzyżowej i Sikorskiego

17)  Modernizacja ulicy na osiedlu Słonecznym

18)  Ulica Gdańska budowa drogi osiedlowej

19)  Modernizacja ul. Myśliwskiej

20)  Modernizacja ulicy Polnej i Głogowej

21)  Budowa kanalizacji deszczowej w ulicy Staromiejskiej

22)  Modernizacja infrastruktury Gimnazjum,

23)  Modernizacja infrastruktury Szkoły Podstawowej

24)  Modernizacja zaplecza basenu OSIR,

25)  Budowa bazy sportowo-rekreacyjnej nad Notecią

26)  Modernizacja oświetlenia ulicznego w mieście,

27)  Budowa krytej pływalni

28)  Budowa systemu monitoringu wizyjnego w mieście.

29)  Remont amfiteatru miejskiego,

30)  Adaptacja poddasza budynku muzeum, pod potrzeby muzeum.

 

 

 


TABELA PONIŻEJ PRZEDSTAWIA ZADANIA ZAPISANE W WIELOLETNIM PLANIE INWESTYCYJNYM












© Urząd Miasta Czarnków - promocja@czarnkow.pl.
Ostatnia aktualizacja: 27.04.2020.
Optymalizacja dla MS Internet Explorer wersja 5.0 i nowsze, NetScape Navigator 4.5 i nowsze.
Strona kodowa ISO-8859-2. Zalecana rozdzielczość 800x600.